-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
England-Italia på sitt beste
Det fins et hav av mer eller mindre seriøse tuningselskaper som med glupsk appetitt kaster seg over standard- og sportsbiler. Men få allianser er like vellykket som denne.
Italienske Zagato har puslet med Aston Martin-modeller siden 1960-tallet, så her er det en stor porsjon gjensidig respekt. Første prosjekt var DB4 GT Zagato, og siden har prosjektene dukket opp med jevne mellomrom – som regel ekstremt vellykkede.
Se bilder fra Aston Martins hundreårsmarkering
I fjor sommer viste Zagato to konseptbiler, en coupé på Villa d’Este og, noen måneder senere, dukket en cabriolet opp på Pebble Beach.
To varianter
Her er den åpne utgaven knipset under testing ved Nürburgring – i to forskjellige innpakninger. Den ene er Zagatos versjon av Vanquish Volante, Aston Martins betegnelse på åpne sportsbiler, mens den andre er en enda åpnere Speedster.
Begge bilene forventes å debutere i produksjonsform på Pebble Beach om en ukes tid, skjønt «produksjon» er kanskje et feil begrep å bruke om biler som håndbygges i 99 eksemplarer hver. Speedster blir enda mer sjelden, med under 30 biler.
Med utgangspunkt i Vanquish lager Zagato sitt helt egne karosseri. Selv om det ved første øyekast ser ganske likt ut, skal jeg love at så godt som alt av eksteriør er forskjellig fra originalen. Legg også merke til de spesielle lyktene og den elegante hekken.
Værforbehold
Volante-utgaven har beholdt den originale takløsningen med automatiske kalesje, mens Speedsteren er helt avhengig av å bli kjørt i oppholdsvær om man skal holde seg tørr.
Her fins nemlig ingen kalesje, men i stedet er det montert to markante pukler der kalesjen normalt felles ned bak setene.
I tillegg til skreddersydde karosseri og interiør får også Zagato-versjonene 28 ekstra hester slik at V12-motoren varter opp med 592 hestekrefter og gjør null til hundre på rundt 3,5 sekunder.
Chassiset er også mer sportslig tunet, men dette er ingen ekstrem racingutgave – snarere en komfortabel sportsbil for lengre turer.
Selv om prisen blir vesentlig høyere enn Vanquish’ inngangsbillett på drøye tre millioner kroner, så kan du regne med at de 99 + 99 + 28 eksemplarene er utsolgt lenge før de bygges. Flere vil nok også sikre seg hele trioen for å gjøre samlingen komplett.