Baojun E100
Baojun E100
Baojun E100
Baojun E100
Baojun E100
Baojun E100
Baojun E100
Baojun E100
Baojun E100
Baojun E100
Baojun E100
Baojun E100
Baojun E100
Baojun E100
Baojun E100
Baojun E100
Baojun E100

Chevrolets Lille-Bolt

Mens de fremdeles har problemer med å sende nok Bolt/Ampera-e til Norge, drar GM i gang enda et morsomt elbilprosjekt. Denne gangen en mini-versjon, og foreløpig bare i Kina.

Publisert Sist oppdatert

Hva sies om snaue 40.000 kroner for en bil som ser like seriøs ut som en Smart, som er elektrisk med 150 kilometer rekkevidde, og har lukket plass for to?

Jeg sa at den var bare for Kina. Løgn. Foreløpig er den bare for Guangxi. Da bilen ble lansert der for noen uker siden hadde 5.000 mennesker satt seg på listen for de første 200 bilene. 500 biler til var klar for salg noen dager etter, men foreløpig er det klart at vi ikke snakker noen stor produksjon ennå.

Dette er et resultat av GMs samarbeid med SAIC, sammen bygger de biler som selges under merkenavnene Wuling og Baojun.

Selv om GM også selger biler under mer kjente, amerikanske navn i Kina, solgte disse to merkene mer enn 1,5 millioner enheter i fjor. Ikke akkurat noen liten operatør.

Ung målgruppe
Det er helt opplagt at designerne har tenkt ungt da de lekte seg med denne. Ekstremt hip – ikke minst inni.

CarNews China har en rekke detaljbilder som GM har hoppet over i sin offisielle melding. Ta en titt på setene for eksempel. Eller pedalene. Eller transmisjonskontrollen.

Det er ikke mye vi vet om målene, bortsett fra at den er liten. 167 cm høy er et av målene som er oppgitt. Det andre er akselavstanden på 160 cm (marginalt under Twizys).

Og så få vi vite om en svingradius på 3,7 meter. 12 centimeter høyere enn Smart ForTwo, 20 centimeter kortere akselavstand og omtrent samme svingradius.

Lokalt tilpasset
Innvendig har den mye trådløst og stor skjerm – i den grad noe kan være stort her, og et luftrensesystem med stor kapasitet. Alt med tanke på tett bytrafikk i Kina.

Men med 100 km/t i toppfart, og bygget som en ren elbil, får den også lov til å kjøre på motorveiene.

En motor på 29 kW (39 hk) er det vi har om maskin-relevante detaljer, og Li-ion batteriene vil trenge 7,5 timer fra null til full. Rett fra veggen.

Høres morsom ut – spesielt for folk som tror at Twizy ikke er vinterbil.

Powered by Labrador CMS