Binz.E
Binz.E
Binz.E
Binz.E
Binz.E
Binz.E
Binz.E
Binz.E

Siste reis – med Tesla

Tyske Binz har laget spennende spesialbygg tidligere også. Nå skal de gi oss muligheter for en siste reis i lydløs komfort. De skal bruke Tesla som basis for bårebiler.

Publisert Sist oppdatert

Pickuper og stasjonsvogner et nummer større enn det bilprodusentene leverer, er noe av det vi har vært vant til fra den tyske karosseri-ombyggeren Binz.

De er heller ikke helt ukjente når det gjelder bårebiler, T-modellene fra E-Klassen har vært et populært utgangspunkt her.

Men nå har de altså funnet ut at den siste turen kan gjøres enda mer miljøvennlig, lavmælt og komfortabelt – inn med en Tesla S.

Oppskriften er akkurat den samme som de bruker for Mercedes – kapper hele greia på midten og skjøter på en ny bit på litt over 80 cm.

Da er i hvert fall kisten sikret litt bedre plass enn i den første el-bårebilen vi hørte om i år – den Leafen som bygges om i England til samme formål.

Oppå den svært lange Tesla-plattformen (lurer forresten på hva Elon Musk sier) legges da også et helt nytt karosseri som bygges fra B-stolpen og bakover.

Den ser jo faktisk veldig bra ut – det har vi ikke alltid vært vant til fra Binz.

Det de kaller pietetsfull ambient-belysning er med på å gjøre scenografien enda mer imponerende, og et enormt panoramatak gjør at også de som vinker farvel fra etasjene oppover, får et skikkelig inntrykk av hva som fraktes her.

Den første versjonen bygges nå, og Binz regner med solid butikk her selv om Tesla-prisen dobles til cirka 200.000 euro. Det tar jo tross alt denne hundre-mann sterke bedriften åtte uker å bygge en slik bil.

I Tyskland er det for tiden 7.500 bårebiler i sving, og man regner med at minst 500 byttes ut hvert år. Noen av dem vil nok bli Teslaer fra Binz.

Men jeg ser da heller ikke bort fra at en slik bil også vil kunne brukes til andre formål. Vi har jo for eksempel en virkelig rommelig stasjonsvogn med camping-muligheter her. For ikke å snakke om en Tour de France følgebil.

Powered by Labrador CMS