bilde
Strålende dager på jobben
BILTEST: Noen dager på jobben er artigere enn andre. Særlig når dagene kan tilbringes i Alfa Romeo Giulia og Jaguar XE.

Først publisert i Bil 12-2016.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

– Dritlekker bil, flottere enn på bilder. Jeg så det så tydelig da du kom kjørende!

Det lyser av ansiktet til Petter Knutsen Bjørkelo der han står og lener seg mot en dyp blå XE. Ikke noe i veien med Jaguaren, men øynene hans er klistret i Alfas nye Giulia, antrukket i Monza Red og for anledningen staset opp med mørklakkerte Sport 18 tommer felger.

På leting 
Noen dager på jobben er morsommere enn andre, og alt ligger an til at dette skal bli en slik. Målet er å bruke de to utpreget sportslige familiebilene til å utforske Indre Østfolds snirklete veinett, for deretter å ende opp på den fraflyttede svenske landsbygda. 

– Dette er ikke bare flotte biler å se på, men de er uten tvil blant klassens mest kjøreglade. Jeg mener også at de er hakket hvassere enn 3-serien og C-klasse, kommer det kontant fra Petter idet vi bytter nøkler.

Så bærer det østover og det bærer sørover, over bakketopper som stuper ned i krappe svinger skjult av morgentåke. Bilene ligger som klistret til veien selv om vi tidvis legger moms på fartsgrensene. 

Ikke ante jeg at det var så mange flotte veier skjult av krattskog og store jorder bare en artig times kjøring fra hovedstaden.

Alfa først
Det er ingen tvil om at jo tettere svingene kommer på, dess større problemer har Jaguaren med å følge Alfaen. Selv om begge har motorer med identisk ytelse – 180 hk diesel – er Alfaen ikke bare drøyt 100 kilo lettere, men håndterer krefter og moment bedre, ikke minst på grunn av at den styrer bedre.

I Alfa står valget mellom tre oppsettprogrammer: DNA hvor D står for dynamisk, N for nøytral, mens A er spareprogrammet. Jeg skjønner ikke helt hva sistnevnte har i en Alfa å gjøre når det er i D bilen presterer på Alfa-nivå.

I Jaguaren er det også sportsprogrammet som gjelder, men endringene er ikke like markerte.

DIESEL?
Men hvorfor noe så stusselig som dieselfirer i så flotte biler? Svaret kan umulig ligge i forbruket, for hvem spør egentlig om fyringsutgiftene på slottet?

Nei, det viser seg å være så enkelt som at Alfaen ikke leveres med bensinmotor før litt senere i høst. Da kommer den med en firesylindret 2-liter turbo med 200 hester.  

For Jaguarens del handler det om engangsavgiften og tillegget på 90.000 kroner. Ni av ti Jaguar-kjøpere synes det er for høyt, ifølge tall fra OFV.

Petter er tydelig på at i Alfaen ville han valgt toliters turbo manuell, fordi «jeg liker å vite hva som skjer når jeg går av og på gassen».

Foreløpig later det til at bensinmotoren kun kommer i kombinasjon med automatkasse, men det må være lov å håpe at manuell girkasse blir tilgjengelig etter hvert. 

LES VIDERE:

- Del 2

- Konklusjon

- Testdata og poeng

 

Del på facebook   twitter
Annonse: