-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Viktig for valg av vinterdekk
Spørsmålene er mange når det kommer til valg av riktige vinterdekk. Er du blant dem som er i tvil om du bør gå for piggdekk eller piggfrie dekk? Her er dekkekspertens beste tips til dekk tilpasset dine behov.
En undersøkelse gjennomført av YouGov for Nokian Tyres viser at nordmenn først og fremst ser etter vinterdekk som gir et godt grep og kort bremselengde på vinterveier. Piggdekk er førstevalget for de som ønsker et godt grep i varierende vær.
Mens pigger er ansett som det beste valget for nordiske vinterforhold, er piggfrie vinterdekk derimot foretrukket blant de som først og fremst kjører i byområder. Eksempelvis kjører hele 80 prosent av bilistene i Oslo-området med piggfrie vinterdekk.
Ifølge Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian Dekk, finnes det visse kontrollspørsmål som vil hjelpe deg til riktig valg av dekk. Avgjørende for valget av dekk er hva slags type sjåfør du er, formålet med kjøringen, hvor ofte du kjører, hvor erfaren du er, samt kjøreforholdene.
– Uavhengig av om behovet ditt heller mot piggdekk eller piggfrie vinterdekk, er det viktig at dekket har egenskaper som tåler skiftende føreforhold. Dette er noe vi fokuserer på i utviklingen av våre dekk, og vi er stolte av at dekkene våre kommer ut som best i test år etter år, sier Hauge.
Her er dekkekspertens beste tips for riktig valg av vinterdekk.
- Generelt vil piggdekk være det sikreste valget ved varierende vinterføre. Disse bremser klart best, og er spesielt godt egnet for områder hvor risikoen for isete veier er stor.
- Piggdekk anbefales både for uerfarne sjåfører og for de som må kjøre uansett vær og føreforhold.
- Eldre biler uten ABS og/eller antispinn-system bør ha piggdekk.
- Piggfrie dekk gir de mest komfortable kjøreegenskapene. På snø gir piggfrie dekk like godt, eller bedre grep enn piggdekk. På isete underlag må man kjøre mer forsiktig og mer forutseende enn med piggdekk.
Velger du piggfrie dekk er det viktig å velge vinterdekk for nordiske forhold.
– Velg dekk som er tilpasset dine behov for å være sikker på at du kjører trygt i vinter. Husk også regelmessig vedlikehold av vinterdekkene. Minimum 3 mm mønsterdybde og riktig lufttrykk er viktig for at dekkene skal fungere optimalt, sier Hauge.
Til tross for at flertallet oppgir dårlige vinterdekk som den største risikofaktoren under vinterkjøring, viser undersøkelsen fra YouGov at flere slurver når det kommer til vedlikehold av vinterdekk.
Eksempelvis er det kun 15 prosent som sjekker lufttrykket ved lave temperaturer. For lavt lufttrykk gjør det vanskeligere å ha kontroll over bilen dersom den begynner å skrense, styringen blir tyngre.
I tillegg kan det gå varmegang i dekket, noe som kan føre til feilslitasje og skade på dekkene.
Undersøkelsen viser også at kun 4 av 10 kjenner til minimumskravet for mønsterdybde på vinterdekk på 3 millimeter. Slitte dekk svekker dekkets evne til å drenere vekk snø og slaps. I tillegg er riktig mønsterdybde avgjørende for grepet.
Ifølge Hauge bør man kontrollere mønsterdybden med jevne mellomrom, og minimum hver gang man skifter dekk.
– Dekk er det viktigste sikkerhetsutstyret på en bil, og det er derfor bekymringsverdig at såpass mange er uvitende om grunnleggende regler for dekksikkerhet, sier han.