Høy score for Nokian

Nokian har klart det kunststykke å lage et vinterdekk som scorer høyt innen to forskjellige kategorier.

Publisert Sist oppdatert

Da EU innførte den nye dekkmerkingen i 2012, mente man det var nærmest umulig å oppnå AA-score.

Nokian WR SUV 3 i størrelse 265/50 R19 V er ifølge den finske produsenten verdens første vinterdekk med EUs dekkmerking A for både våtgrep og drivstoff-effektivitet. I tillegg viser merkingingen bare én lydbølge, det beste man kan oppnå mht. støy.

Ifølge målinger kan det redusere bremselengden på våte veier med opptil 18 meter (forskjellen mellom klasse A og F). Samtidig kan det spare 0,6 liter drivstoff i løpet 10 mil (forskjellen mellom klasse A og G).

Miljø og sikkerhet
– I likhet med bilprodusentene er vår egen produktutviklingsavdeling også opptatt av å gjøre bilkjøring tryggere og grønnere. Nye Nokian WR SUV 3 er absolutt «state-of-the-art» innen dekkbransjen, og representerer en helt ny måte å tenke SUV-dekk på, sier Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian Dekk.

Det gode grepet og de balanserte kjøreegenskapene til Nokian WR SUV 3 er et resultat av et funksjonelt dekkmønster, kombinert med den helt nye gummiblandingen Nokian Twin Trac SUV Silica, som er utviklet spesielt for SUV-kjøretøy.

Effektiv miks
Det nye dekket inneholder en kombinasjon av Nokians gummiblanding som er utviklet for krevende og kalde vintre og et silika-basert stoff som gir god ytelse i mildere vær.

Sluttresultatet er Nokian Twin Trac SUV Silica-gummiblanding som inneholder naturgummi, silica og rapsolje. Den unike partikkeldistribusjonen gir dekket et ekstra godt snø- og våtgrep.

– På grunn av det lettrullende dekkmønsteret og en større mengde silika i gummiblandingen, holdes rullemotstanden lav. Dette gjør at dekket oppnår lavere forbruk og utslipp enn sine mer tradisjonelle konkurrenter. Denne kombinasjonen forbedrer også dekkets kjørestabilitet og slitestyrke, sier Hauge.

Powered by Labrador CMS